Tuż przed okresem świątecznym w Płocku i Łodzi gruchnęła informacja o przenosinach festiwalu muzycznego AUDIORIVER do miasta „dającego więcej” – pieniędzy i przestrzeni na rozwój imprezy. Władze miejskie hojniejszej Łodzi zapewne liczyły na poklask, a okazało się, że kupienie imprezy budzi nie tylko zachwyt zamieszkujących miasto osób. Oto bowiem na lokalizację głośnej imprezy bezrefleksyjnie wybrano duży Park na Zdrowiu – o leśnym charakterze, bardzo popularne miejsce kontaktu z naturą i wyciszenia dla ludzi, a dla licznych zwierząt dom. Zwierząt dzikich i trzymanych w ogrodzie zoologicznym po drugiej stronie ulicy.
Prezentujemy kolejną publikację Kongresu Ruchów Miejskich, autorstwa Marcina Skrzypka, szeroko i wnikliwie opisującą szczególne doświadczenie jakim dla Lublina był proces aplikacyjny o tytuł ESK 2016. Ta mini-monografia znacznie wykracza poza samą problematykę aplikacji – odnosi się do obecnych w tle stosunków w mieście, zwłaszcza relacji samorządowa władza-mieszkańcy i jej rozwoju oraz regresu w kontekście ESK 2016. (red.)
Czas na prace nad archiwum cyfrowym Kongresu Ruchów Miejskich! Zapraszamy do zapoznania się z materiałami ze spotkania, które odbyło się w poniedziałek, 28 lutego br., poświęconego temu, jak zacząć budowanie archiwum cyfrowego.
Sztuka i kultura często opiera się na zmyśle wzroku. Jak sprawić, aby muzea, galerie, teatry, kina oraz odbywające się w nich wydarzenia były bardziej dostępne dla osób ze szczególnymi potrzebami? O inkluzywnym projektowaniu pisze Sensorycznie i na Serio team.
Kulturalny obywatel jest tańszy w utrzymaniu. Tak wynika z brytyjskich badań, które burzą stereotyp myślenia, że kultura jest czymś niekonkretnym, za co się tylko płaci. Okazuje się, że wręcz przeciwnie: ma ona przełożenie na pięć prostych aktywności, które oszczędzają nasze pieniądze i zdrowie, bo czynią nas szczęśliwszymi. Może dzięki pandemii stać nas na taką zmianę paradygmatu myślenia o kulturze?
Kiedy rok temu wprowadzono w Polsce lockdown, nikt nie spodziewał się, że potrwa on dłużej niż 2 tygodnie. Wszyscy musieliśmy nauczyć się żyć z pandemią, jednak nie wszyscy tę próbę przetrwali. W szczególnie trudnej sytuacji znaleźli się artyści i instytucje kultury, przede wszystkim te, których działalność niemal w całości opierała się na bezpośrednim kontakcie z odbiorcą.
16 lutego br. mieliśmy okazję uczestniczyć w webinarium KRM poświęconym kulturze, jako że KULTURA to nasz temat miesiąca w lutym. A okoliczności dla kultury są trudne jeśli nie dramatyczne – wiosenny lockdown był bezprecedensowym wydarzeniem w polskiej kulturze. Z dnia na dzień instytucje musiały się zamknąć i całkowicie zmienić formułę działania.
Streszczenie lubelskich starań o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury 2016 i analiza reakcji na przegraną. Oczami współautora obu aplikacji i animatora społecznego wsparcia kandydatury.
Miasto europejskie jako przestrzeń kultury życia, mieszkania i pracy Kultura tworzy się w przestrzeni miejskiej drogą realizacji w niej przez społeczność określonych sposobów życia, mieszkania i pracy. W ten sposób mieszkańcy miasta tworzą z przestrzeni miejsca, nadając im wartości symboliczne. Miasto jako przestrzeń symbolicznego ładu staje się swojska, bliska i przyjazna, innymi słowy – zintegrowana. Społeczność uzyskuje w niej zdolność budowania swej tożsamości. Kultura miejska polega więc na pracy integrującej miasto jako społeczny podmiot zbiorowy.